Beperkende overtuigingen: hoe ze je creatieve business blokkeren.
Voor creatives die meer financiële rust willen.
Als creative sta je vaak voor onzichtbare financiële keuzes: welk project neem ik aan? Geeft dit project voeding voor mijn ziel of dient het louter om de rekeningen te betalen? Hoe prijs ik mijn werk of workshop?
Vaak zijn het niet alleen praktische uitdagingen, maar zijn er ook beperkende overtuigingen aanwezig die je uiteindelijke keuze beïnvloeden: gedachten en overtuigingen die je belemmeren om je creatieve business te laten groeien.
In dit artikel gaan we dieper in op wat beperkende overtuigingen zijn, waarom ze zo sterk zijn bij creatives en hoe ze jouw financiële en zakelijke situatie beïnvloeden.
Wat zijn beperkende overtuigingen?
Een overtuiging is een gedachte die je als ‘waar’ aanneemt. Vaak heb je die overtuigingen van thuis meegekregen of ben je ergens onderweg gaan twijfelen aan jezelf. Dat kan komen door een specifieke ervaring of feedback die je ooit gekregen hebt.
Misschien heb je wel een opleiding gevolgd waarin men je wekelijks zei dat je werk 'te braaf' was of deed je ooit een optreden waarbij slechts twee mensen aanwezig waren in het publiek. Deze ervaringen laten een pijnlijke indruk na, hoewel veel creatives hier ooit mee te maken krijgen. Het is dus niet gelinkt aan je werk of wie je bent.
Wanneer zo’n overtuiging je vooruitgang blokkeert, spreken we van een beperkende overtuiging. Bijvoorbeeld:
- “Ik ben niet goed genoeg om hogere prijzen te vragen.”
- “Ik moet eerst perfect zijn vóór ik klanten kan binnenhalen of voor ik dit tarief vraag.”
- “Financiën zijn saai en daar begrijp ik toch niets van.”
Deze gedachten lijken onschuldig, maar ze bepalen je beslissingen: je prijsstrategie, je aanbod, je investeringen of de manier waarop je je werk verkoopt.
Waarom komen beperkende overtuigingen vaak voor bij creatives?
Creatives combineren vaak twee werelden: de artistieke en de zakelijke. En net daar ontstaan spanningen:
- De druk om ‘goed werk’ te maken, waardoor de zakelijke kant (prijsvragen, facturatie, budgetbeheer) op de achtergrond verdwijnt.
Je kan goed werk maken en slecht zijn met cijfers, of je kan ook goed zijn met cijfers en mager werk maken. De harde waarheid is dat je beide zaken nodig hebt om een bloeiende creatieve praktijk uit te bouwen. Goed werk én goede cijfers. Je hoeft je cijfers niet voor eeuwig zelf op te volgen. Later kan je hier iemand voor inschakelen, maar tot die tijd is het wel belangrijk om zelf te weten hoe je er financieel voor staat als creative.
- Het romantische beeld van de spontane kunstenaar versus de kille ondernemer met cijfers.
Bij Centin merk ik dat veel creatieve ondernemers vastlopen in het financiële deel omdat er onderliggend een overtuiging leeft die hen weerhoudt om hun volledige potentieel te benutten. De twee woorden 'ja, maar' zijn dan ook de twee meest uitgesproken woorden in mijn praktijk.
Hoe beperken overtuigingen jouw financiële vrijheid?
Beperkende overtuigingen kunnen op meerdere manieren je financiële situatie beïnvloeden:
- Onderwaardering van je aanbod: je vraagt te weinig, waardoor je omzet laag blijft.
- Angst voor geld: geld maakt je slecht, angstig of hebzuchtig en je wilt daar niets mee te maken hebben. Je hebt er wél mee te maken. Je leeft ervan. Je hebt het nodig.
- Ongezonde administratie of geen buffer: uitstelgedrag in administratie en financiën. Het zorgt voor veel stress en/of boetes.
- Geen zicht op groei: geen overzicht op de groei van je praktijk en je financiële situatie als creative.
Bij Centin help ik creatives helderheid te krijgen in hun budgetten en hun mindset zodat geld geen struikelblok meer hoeft te zijn voor creativiteit.
Herkenbare beperkende overtuigingen en hoe je ze aanpakt
Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende overtuigingen + hoe je ze kunt ombuigen:
|
Overtuiging |
Blokkerende werking |
Zet deze overtuiging om naar... |
|
“Ik moet eerst perfect zijn vóór ik kan beginnen.” |
Deze overtuiging maakt dat je product of dienst nooit het licht ziet. |
“Ik mag leren door te doen.” Als je een muur wilt bouwen, dan kan je dat best doen door de eerste steen te leggen. Niet door jarenlang na te denken over waar je de muur wilt neerzetten. |
|
“Klanten willen alleen goedkope prijzen.” |
Je onderschat je waarde en blijft in een afhankelijke positie. |
“De juiste klant betaalt mijn waarde.” Focus je eerder op hoe je de juiste klanten kan aantrekken. |
|
“Financiën zijn niet mijn ding, dus ik laat het voor wat het is.” |
Je verliest controle, wordt afhankelijk, mist optimale groei. Het systeem gebruikt jou in plaats van omgekeerd. |
“Ik leer stap voor stap hoe ik mijn budget beheer en uiteindelijk zal het mijn creatieve vrijheid versterken.” |
|
“Ik moet altijd beschikbaar zijn, anders mis ik kansen.” |
Geen grens, burn-outgevaar, geen tijd voor echte focus. |
“Ik kies de goede projecten en bescherm mijn tijd zodat ik kwaliteit lever.” Bouw aan je buffer zodat je deze beslissingen kan maken. |
Twee concrete stappen om beperkende overtuigingen los te laten
- Bewustwording: Schrijf op welke gedachten je steeds hoort rond geld en administratie. Pols gerust eens bij andere mensen. Soms hebben zij er een beter zicht op.
- Check de waarheid: Vraag jezelf: is deze situatie enkel voor mij zo of ook voor de gemiddelde medemens die in een gelijkaardige situatie als ik zit? Als het geen betrekking heeft op de mensen rondom jou, dan zit je brein er waarschijnlijk voor iets tussen.
Waarom dit jouw creatieve business sterker maakt:
- Je tarieven groeien mee met je werk en je zelfvertrouwen.
- Je geld wordt minder een last, maar een tool voor groei.
-
Je hebt meer tijd, rust en overzicht, waardoor je creativiteit vrijer stroomt.
- Je ziet jezelf meer als ondernemer en minder als slachtoffer van een financieel systeem waar jij niet van op de hoogte bent.

Afsluiting
Beperkende overtuigingen zijn geen persoonlijke mislukking. Het zijn signalen dat je kunt groeien, veranderen en versterken. Door ze te herkennen, uit te dagen én om te buigen creëer je ruimte voor je creatieve werk én je financiële vrijheid.
Bij Centin ondersteunen we creatives in het versterken van zowel mindset als budget. Wil je meer rust, overzicht én impact? Boek dan je budgetscreening en ontdek hoe geldzaken geen struikelblok meer hoeven te zijn voor jouw creativiteit.
